Pakokaasu mittauksen teimme koulun omaan Celicaan.
Pakokaasumittauksen tarkoituksena on katsoa että auton päästöt ja kaikki muut ovat kohdallaan muuten auto ei läpäise katsastusta.
Mittauksen aloituksen aloitimme laittamalla koneen päälle, asettamalla pakokaasuimurin pakoputkeen ja lämmittämällä auton moottorin.
Roope ottamassa tarvittavia välineitä.
Kierroslukumittari näytti kierrokset tässä tapauksessa.
Tärinä anturi laitettu paikalleen.
Sitten valittiin koneesta nelikaasu ja sitten valittiin katalysaattorimalli. Koska auto oli alle 2001 vuosimallia eikä sisällä OBD pistoketta, seuraavaksi kirjoitimme auton tiedot koska autosta ei löytynyt rekisterinumero jouduimme tyytymään vaan auton merkin kirjaamiseen mutta sehän riittää.
Sitten pakokaasumittaus laite käski laittaa anturin pakoputkeen.
Anturi pakoputkessa.
Kierrokset jouduttiin katsomaan kierroslukumittarista koska laite ei näyttänyt kierroksia.
Moottorihan käytettiin lämpöseksi että pakokaasumittauslaite näyttää oikeat tulokset.
Piti nostaa moottorin kierrokset 2000-3000rpm.ään.
Vähän ajanpäästä moottorin piti antaa käydä tyhjäkäynnillä.
Joutokäynnin kierrokset näkyy ylempänä.
Lämpöisellä koneella.
Raja-arvot
Co : 0.3
Hc : 100
Lambda : 0.97 - 1.03
Nopealla joutukäynnillä
Co : 0.02
Lambda : 1.001
Co2 : 14.8
O2 : 0.04
Hc : 0006
Joutukäynnillä eli tyhjäkäynnillä
Co : 0.01
Co2 : 14.8
O2 : 0.10
Hc : 0011
Kylmällä koneella.
Raja-arvot
Co : 0.3
Hc : 100
Lambda: 0.97 - 1.03
Nopealla joutokäynnillä
Co : 0.08
Lambda : 1.047
Co2 : 14.1
O2 : 1.05
Hc : 0057
Joutokäynnillä eli tyhjäkäynnillä
Co : 0.05
Co2 : 14.7
O2 : 0.20
Hc : 0062
Tehtävä onnistui hyvin kaikkien mielestä.
Tehtävässä mukana oli Roope.M, Kasper.L ja Joonas.H
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti