Meidän tarkoituksena on purkaa ja kasata kytkin oikein.
moottori oli otettu bemarista (323i, 1995-1997)
Aluksi kävimme tulostamassa ohjelaput
Ekana aloimme irrottamaan laatikkoa
Startti on otettu pois.
Eli tässä meillä on kytkin akseli, painelaake ja siirtohaarukka
Sitten irroitimme kytkin asetelman vauhtipyörästä.
Tässä meillä on kytkinlevy sekä vauhtipyörä.
Tässä autossa oli kaksoismassavauhtipyörä jonka tehtävä on tasata moottirin käyntiä sekä vähentää kampiakselin vääntö tärinää jotka kuormittaa kytkintä ja vaihteistoa!
Seuraavaksi keskitimme kytkinlevyn oikeaan kohtaan paineasetelmassa.
Ja aloimme kiinnittämään sitä vauhtipyörään takaisin.
Tässä kuvassa meillä on painelaakeri jonka tehtävä on painaa asetelmaa joka vapauttaa kytkinlevyn jonka jälkeen voima ei enään välity moottorista vaihteistoon jolloin vaihteen vaihto on mahdollista.
Tässä kuvassa meillä on siirtohaarukka jonka tehtävänä on siirtä painelaakeria.
Rasvasimme kytkin akselin boorituksen ja liukupinna jotta painelaakeri liikkuu siinä paremmin.
Roope laittamassa painelaakeria paikalleen.
Sitten aloimme laittamaan vaihteistoa kiinni moottoriin ja sen jälkeen kiinnitetään startti paikoilleen.
Sitten kerron vähäsen kytkimen toiminnasta...
Kun kytkinpoljinta painetaan niin neste liikkuu pääsylinteristä työsylinteriin joka painaa siirto haarukkaa joka liikuttaa/painaa painelaakeria.
Painelaakeri painaa paineasetelmaa joka vapauttaa kytkinlevyn kitkapintojen välistä.
Sitten moottorista ei välity enään voimaa vaihteistoon.
Tehtävä onnistui hyvin ja sitä tehdessäni aloin tajuamaan kytkimen toimintaa paremmin.
Mukana tehtävässä oli Roope M.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti