torstai 5. marraskuuta 2015

Laturi tehtävä

Eli meidän tehtävänä oli oppia purkaamaan & kasaamaan laturi ja selittämään miten auton latausjärjestelmä toimii.

Ekana purimme laturin, kuvassa koulun irrallinen harjoitus laturi.

Ensinmäisenä irroitimme laturin hihnapyörän.


sitten irroitimme laturin toisen puolen lohkon ja siinä mukana tuli roottori ja sen rautakäpälät jotka ohjaavat virran kulkua. Toiseen lohkoon jää käämitys joka synnyttää magneettikentän.

Musta osa oikeilla kuvassa on jännitteen säädin joka tarkkailee auton napajännitettä ja pitää huolen ettei laturi lataa liikaa virtaa akulle.
Vasemmalla vieressä näkyy diodisilta.


Laturin toiminta: 
Laturille tulee herätevirtajohto ja päävirtajohto, herätevirtahan tulee laturille latauksen merkkivalon kautta kun auton virta käännetään virtalukosta päälle. Herätevirran tehtävä on synnyttää magneettikenttä staattorin käämitykseen ja roottorin rautakuorien välille, auton ollessa käynnissä apulaitehihna pyörittää hihnapyörää jonka ansiosta rautasydän ja käpälät pyörivät staattorin käämityksen välissä tuottaen vaihtovirtaa. Virta kulkee liukurenkaiden, hiilten ja hiilisillan välityksellä jännitteensäätimelle, jännitteensäädin tarkkailee akun napajännitettä ja pitää huolen ettei laturi lataa liikaa virtaa akulle. Tasasuuntausyksikkö eli diodisillassa olevat diodit muuttavat vaihtovirran tasavirraksi, virta kulkee päävirtajohtoa pitkin akulle ja virtaa tarvitseville laitteille.




Mittauksia:

Akun mittaus.


Seuraavaksi mitattiin akun jännite auton käydessä.


Kuvassa mitataan laturin latausvirtaa, laturista saatiin maksimilla irti 66 ampeeria.


Sitten mitattiin kuinka paljon laturi lataa.


Sen jälkeen mitattiin miinuspuolen jännitehäviöt ja todettiin ettei siellä ole jännitehäviötä.


Pluspuolen jännitehäviö oli 0.02.


Tehtävä onnistui hyvin meidän mielestä ja opittiinhan tässä jotain uuttakin.
Työturvallisuus: haalarit, turvakengät.

Tehnyt: Teemu Korhonen, Vesa Ahonen ja Viljami Kärnä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti