tiistai 10. marraskuuta 2015

valojen suuntaus

Elikkäs meidän piti tarkastaa autosta valot & katsoa että ne oli suunnattu oikein ja kirjottaa siitä blogipostaus.

Valot tästä autosta saa päälle katkasijalla ja vilkut perinteisesti viikseä vääntämällä.
Pitkät toimii viikseä työntämällä eteäpäin.

Elikkäs kuvassa näkyy valojen suuntauslaite jolla voidaan katsoa että valokuvio on oikeanlainen, kuvassa on ajovalot päällä.

Tässä kuvassa takavalot ja sumuvalo päällä koska toinen oli palanut.

Tässä kuvassa on rekisterikilven valo ja toinen niistäkin oli palanut.

Kuvissa näkyy auton valokuvio joka näyttää oikealta.

Valojen korkeus säätö.

Valojen sivuttais säätö.

Valojen säätöhän toimii tässä autossa valkoista rullaa pyörittämällä jompaankumpaan suuntaan.



Kuvissa näkyvät vilkut jotka toimivat joka nurkassa, eikä olleet haalistuneita.

 kuvassa mittariston valot jossa näkyy pitkät yms. kun virrat on päällä.

Alemmassa kuvassa näkyy jarruvalot.


 Tässä kuvassa on auton sulakerasia josta löytyy sulakkeita mm. valoille jne.

 Sulakerasian kansi josta näkee mitä ja mihin siellä on sulakkeita.

Kuvassa näkyy pakkivalot.


Emme löytäneet tähän volvoon mistään valojenkytkentä kaaviota joten katsoimme koulun skodan kytkärin.

Tässä näkyy skodan kojetaulun sulakerasia/relelevy, sinne tulee virta akun + navasta, virtalukon kautta sulakerasialle.

Virta kulkee sulakerasialta ajovalokytkimen kautta monitoimiohjausmoduuliin.

Vasen & oikea ajovalokokonaisuudet saavat virtansa suoraan monitoimiohjausmoduulilta sekä ajovalon suunnanohjausmoduulilta.
Osa ajovalokytkimeltä tuleva virta menee suoraan maadoitukseen ja osa ympäristövalo tunnistimen kautta maadoitukseen.

Ajovalojen suunnan ohjausmoduulille tulee virta suoraan sulakerasialta. Ohjausmoduulilta virta lähtee suoraan maihin, osa menee jousituksen ajotason tunnistimelle ja osa menee myös ajovalokokonaisuuksille.

  Yhdistelmäkytkin saa virtansa monitoimiohjausmoduulilta ohjauspylvästoiminnon ohjausmoduulin kautta.


Sulakerasia/relelevy kojalaudan luona, johon tulee virta akun +navalta virtalukon kautta.
 
  Sulakerasia/relelevy moottoritilassa numero 1. Johon tulee virta samalla tavalla kuin kojetaulun sulakerasiaan.
 
  Monitoimiohajusmoduulille tulee virta moottoritilan sulakerasian ja jarrupolkimen asentotunnistimen kautta
 
  Ajovalokokonaisuuksille tulee virta monitoimiohjausmoduulin kautta.
 
 
Ajovalokytkin saa virtansa kojetaulun sulakerasiasta ja kulkee sitä kautta monitoimiohjausmoduulille. Josta valojen kautta maihin.
 
 
Tehtävä onnistui hyvin ja opittiimpahan tässäkin jotain uutta.
Tehtävän tehnyt : Teemu Korhonen, Roope Mikkonen & Otto Suntioinen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti