keskiviikko 3. helmikuuta 2016

Automaattivaihteistot


Elikkäs meidän pitää tutustua erilaisiin automaattivaihteistoihin ja kertoa niistä.


Miten ns. perinteinen automaattivaihteisto toimii ja millainen sen rakenne on?

Toiminta:
Perinteisessä automaattivaihteistossa moottorin tuottama voima välitetään momentinmuuntimen pumppupyörältä nesteen välityksellä turbiinipyörälle, mistä voima siirtyy eteenpäin hammaspyörävaihteistolle

Rakenne:
Automaattivaihteistojen oleellinen osakokonaisuus on planeettapyörästö, jota tarkastelemme aluksi.
Planeettapyörästöä käytetään ajoneuvojen voimansiirrossa, erityisesti automaattivaihteistoissa.
Käytetään myös mm. aluevaihteistoissa, vetopyörästöissä sekä raskaan kaluston napavälityksissä.

Laajennettu planeettapyörästö:
Automaattivaihteistoissa käytetään usein ns. laajennettua planeettapyörästöä.
Tällaisen planeettapyörästön etuna on se, että siitä saadaan useampia välityssuhteita, vaikka siinä on vain yksi kehäpyörä ja yksi planeettapyörien kannatin.

 
Perinteinen automaattivaihteisto


Automaattivaihteiston planeettapyörästö.


Miten DSG - vaihteisto toimii ja millainen sen rakenne on?


Toiminta:
Dsg  vaihteistossa on aina valmiiksi toinen vaihde toisella vaihteiston akselilla päällä, joten ei tule vaihtoviivettä eikä veto katkea vaihtamisen aikana. Uusi vaihde kytketään samanaikaisesti kun toinen vaihteiston puoli irrotetaan, kaksoiskytkinvaihteistossa ei käytetä momentinmuuntajaa.

Öljypumppu synnyttää tarvittavan öljynpaineen. Paineistettu öljy johdetaan hydrauliseen ohjausjärjestelmään. Ohjausjärjestelmän solenoidit säätävät oikean määrän öljyä vaihteensiirtohaarukoiden hydraulisylintereille. Vaihteensiirtohaarukat siirtävät vaihdehammaspyörät valittuun asentoon.

Rakenne:
DSG vaihteistossa on kaksi kytkintä, toinen parittomille ja toinen parillisille vaihteille.
Silti useimmat nykyiset kaksoiskytkinratkaisut on todettu 'märkinä' eli monilevykytkimet ovat öljykylvyssä.
Uudemmissa seitsenportaisissa kaksoiskytkinvaihteistossa on joko 'kuivat' tai 'märät' kytkimet.

Useimmiten DSG - vaihteistoja käytetään volkswagen groupin autoissa




 

DSG - vaihteisto.



Miten CVT - vaihteisto toimii ja millainen sen rakenne on?

Toiminta/rakenne:
Cvt vaihtesto tarkoittaa portaatonta automaattilaatikkoa jossa teho välitetään esim. kiilahihnavariaattorilla, kiilahihna voi olla kudosvahvennettua kumia tai metalliketjua. Variaattorissa kiilahihna on kahden kartion välissä joiden etäisyyttä voidaan säätää. tämän seuraksena hihnan etäisyys pyörän akselilta vaihtelee, jolloin sama moottorin kierrosluku tuottaa muuttuvan hihnanopeuden eli muuttuvan välityksen.



CVT - vaihteisto.


Miten automaattivaihteiston huolto eroaa käsivaihteiston huollosta?

käsivaihteistossa vaihdetaan laatikon kyljestä öljyt ja ylemmästä propusta pistetään öljyt sisälle ja sielä on tarpeeksi öljyä kun pultinreijästä tulee öljyä, Automaattilaatikoissa pitää ottaa öljyt normaalisti pois, otetaan vaihteiston pohja pois sitten vaihdetaan suodatin ja laitetaan öljyt laatikkoon. Joissakin automaattivaihteistoissa on patruunasuodatin esim. dsg - vaihteistossa.


Mitä automaattivaihteisen auton vaihdevalitsimen kirjaimettarkoittavat?

P - Pysäköintivaihde (park)
R - Peruutusvaihde (reverse)
N - Vapaa (neutral)
D - Ajovaihde (drive)
O - Ylivaihde alhaisilla nopeuksilla (overdride)
4 - Nelosvaihde
3 - Kolmosvaihde
2 - Kakkosvaihde
1 - Ykkösvaihde
S - Sporttivaihde, voi myös olla nappikäyttöinen. (sport)
M - Käsivaihdevalinta (M, +, -)

Vaikka automaattilaatikossa on pakkovaihteet niin se vaihtaa niitäkin isommalle ettei voi 'kierrättää' autoa liikaa teityllä vaihteella.


Kaikissa automaattivaihteisissa autoissa ei ole näitä kaikkia. Paitsi pakolliset P, R, N, D ja loput riippuu ihan automaattilaatikon mallista.


Miten momentinmuunnin toimii?

Momentinmuunnin on täytetty öljyllä, joka lämmön pois kuljettamiseksi vaihtuu jatkuvasti. Öljy virtaa momentinmuuntimeen johtopyörän akselin ja ensiöpumpun käyttölaipan välistä ja palaa takaisin vaihteistoon kytkinakselissa olevan porauksen ja paineenrajoitinventtiilin kautta. Venttiili säätää momentinmuuntimeen määrätyn suuruisen täyttöpaineen.

Rakenne:
Pumppupyörä on yhdistetty momentinmuuntimen kotelon avulla kiinteästi moottorin kampiakseliin. Turbiinipyörä on liitetty vaihteiston kytkinakseliin. Johtopyörä on yhdistetty vapaakytkimen ja johtopyörän akselin välityksellä vaihteiston koteloon. Vapaakytkin päästää johtopyörän pyörimään vapaasti moottorin pyörimissuuntaan, mutta estää sen pyörimisen toiseen suuntaan. Ja nestekytkimessä pumppu-, turbiini- ja johtopyörän siivekkeet on taivutettu siten, että niiden tulo- ja lähtökulmat ovat öljyn virtauksen kannalta edulliset.


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti