keskiviikko 5. marraskuuta 2014

Katsastus tarkastus

Eli meidän katsastus tarkastus kohteena oli ford focus.

Katsastus tarkastuksen suoritimme AKE:n ohjeitten mukaisesti jonka avulla voimme suorittaa tarkastuksen kunnolla.


Aloitimme tarkastuksen katsomalla että auton akku on kunnolla kiinni se tarkastettiin silmämääräisesti.
Sitten aloimme katsomaan että auton valot ovat kunnossa.

Ajovalot, pitkät ja sumuvalot.
Parkit, lyhyet ja pitkät toimivat.
Rekisterikilven valot.
Pakkivalo.
Valojen suuntauslaite.
Valojen suuntauslaitteella katsotaan että valokuvio on oikeanlainen ja että se ei näytä liian ylös tai liian alas. 
Valoja ei saa tummentaa kalvoilla tai muilla vastaavilla tummennusaineilla ettei valoteho pienenisi ja aiheuttaisi liikenteessä vaaratilanteita.

Turvavyöt lukittuvat vastakappaleeseen ja lukittuvat ylhäältäkin.

Lasinpyyhkijät toimivat ja lasinpesurit toimivat.

Katsoimme että autosta löytyy runkonumero, asiapaperit, rekisterikilvet ja tyyppikilpi.

Rekisterikilpi.
Tyyppikilpi.
Runkonumero.

Asiapapereista unohdettiin ottaa kuva mutta ne oli kunnossa.

Seuraavaksi siirsimme auton toiseen halliin ja testattiin auton iskarit ja jarrut testattiin jarrudynossa.

Kuvia dynotestauksista.

Testaamme auton etu-akseliston iskareita.
Sitten testasimme auton etujarrut dynossa ja ero oli 10% 
( Sallittu määrä max.30% käyttöjarrulla ja max.70% seisontajarrulla).
Auton taka-akseliston iskarit testauksessa.
Sitten testasimme auton käsijarrun ja ero oli 16%
Lopuksi testasimme takajarrut ja ero oli 7%

Jarruvoimat
etuakseli: vasen: 2,36kN
etuakseli: oikea: 2,12kN
taka-akseli: vasen: 1.52kN
taka-akseli: oikea: 1,41kN
seisontajarru: vasen: 1,32kN
seisontajarru: oikea: 1,57kN

Jarrulevyjen vähimmäis paksuus jäähdytetyissä oli autodatan mukaan 20mm. (edessä)

Jarrurummuissa enimmäishalkaisia saavutettu ja vaatii vaihdon 204mm. (takana)

Etuakselin ero: 10%
Taka-akselin ero: 7%
Seisontajarrun ero: 16%

Jarruvoiman hidastuvuus mitataan laskemalla akselistojen kokonaismassa ja muuttamalla se newtoneiksi.

Akselistojen kokonaismassa on: 14,1kN
Jarruvoimien kokonais voima molemmilta akselistoilta pitäisi olla minimissään 50% tässä tapauksessa se oli 53%

Käsijarrun hidastuvuus lasketaan samalla menetelmällä jossa kokonais massa muutetaan newtoneiksi.

Käsijarrun hidastuvuus pitäisi olla minimissään 16% ja tässä autossa se oli 21%

Sitten ajoimme auton ravistin nosturille ja aloimme tutkimaan auton pohjaa ja välyyksiä.


Auton pohja oli hyvässä kunnossa eikä löytynyt ruostetta/reikiä!


Testasimme etu ja taka-akselistosta väljyyksiä käsin ja ravistimella.
Roope testaamassa pyöränlaakerin väljyyksiä.

Seuraavaksi tehtävissä koe-ajo koska auto oli diesel ja siitä toivottiin että autoa ajettaisiin ennen päästöjen ottamista.

Autolla käytiin ajamassa pieni testilenkki ja auto toimi moitteettomasti ja sitten lähdettiin ottamaan päästöjä autosta.


Koeajon jälkeen aloimme ottamaan päästöjä autosta. Autohan oli turbodiesel joten autoon valittiin laitteesta siihen kuuluva mittaus. Turbodieselin K-arvoraha on 3,00 kun vapaastihengittävässä dieselissä raja olisi 2,50. K-arvo tarkoittaa savutuksen määrää.


Eli ekana asennamme laitteet autoon ja valitsemme koneesta opasiteetti koska auton on diesel ja valitsemme itsetestauksen.






Bensa autoissa mitataan useimpia haitallisia kaasuja. Ne ovat hiilimonoksidi (CO),
hiilivety (HC), hiilidioksidi (CO2) ja happi (O2)

OBD eli On-Board Diagnostics mittaus
OBD:lla tarkoitetaan auton itsediagnostiikkaa ja raportointikykyä.
OBD-mittaus on tullut pakolliseksi bensa-autoissa 1.1.2001 alkaen ja diesel-autoissa 1.1.2004 alkaen.





Auton mittausarvot:

Opasiteetti    Kierrosluku     min.  810r/min    max. 4953r/min   nousun kesto: 0.88s  k-arvo: 1.91

Autohan pääsi päästötestistä läpi.


Tuossa kyseisestä autosta katsastus tarkastus lappu.

Huomautukset:
Tuulilasissa oli halkeama joka ei ollut kuskin näkökentällä.

Katsastustapahtuman päättäminen ja keskäyttäminen sekä ajoneuvon ajokieltoon määrääminen.

Hyväksytty : katsastuspäätös annetaan silloin, kun pelkästään korjauskehotukseen johtavia vikoja tai puutteita sisältäviä kohteita on tarkastuksessa todettu enintään kolmessa
kohteessa.

Hylätty : katsastuspäätös annetaan silloin kun havaittu vika tai puutteellisuus ei ole korjattavissa yksinkertaisella toimenpiteellä ja ajoneuvon käyttö vaarantaa liikenneturvallisuutta
tai haittaa ympäristöä. Viat ja puutteellisuudet on korjattava mahdollisimman pian.
Katsastuksessa hylätty ajoneuvo on esitettävä korjattuna jälkitarkastukseen yhden kuukauden sisällä.

Ajokieltoon : Ajoneuvo määrätään silloin kun katsastuksessa hylätyssä ajoneuvossa havaittu vika tai puutteellisuus aiheuttaa välitöntä varaa liikenneturvallisuudelle tai
merkittävää haittaa ympäristölle silloin katsastuspäätökseksi merkitään hylätty.

Keskeytetty : päätös annetaan vain silloin kun ajoneuvossa, olosuhteissa tai katsastusaseman laitteissa on sellainen puutteellisuus, ettei varsinaista katsastuspäätöstä voi tehdä
ennen kuin keskeytyksen aiheuttanut puutteellisuus on poistettu. Keskeyttämisen syynä voi olla esimerkiksi laiminlyöty ajoneuvokohtainen vero, maksu tai tietoyhteys
ajoneuvoliikennerekisteriin ei toimi.


Harjoituksesta opittiin tekemään katsastustarkastus oikein ja huolellisesti.
Katsastustarkistus sujui hyvin omasta mielestäni ja varmaan muittenkin ryhmäläisten,
tarkastuksessa on monta kohtaa ja pitää tietää milloin auto on kunnossa ja milloin annetaan mistäkin korjauskehdotuksia ja hylkäyksiä.


Työturvallisuus: haalari ja turvakengät.


Tarkastuksessa mukana oli Kasper L. ja Roope M.

1 kommentti:

  1. Pitäisi meidäkin käydä katsastusasemalla. Veikkaan, että läpi menee. Ei ainakaan mitään huomattavia ongelmia ole ollut. Mukavaa kun jaoit tämän. https://www.go-katsastus.fi/

    VastaaPoista