tiistai 25. marraskuuta 2014

Öljynpainemittaus tehtävä

Öljynpainemittaus tehtävässä käytimme taas koulun Celicaa...

Eli ekana etsimme öljyanturia autosta ja sitten kun se löytyi aloimme irrottamaan sitä.
Tässä autossa se oli öljynsuodattimen vieressä.
Sitten kun olimme sen irrottanut niin aloimme etsimään samanlaista päätä samalla kierteellä.


Roope ja Kasper asentamassa laitteita paikoilleen.












 Öljyanturia irroitetaan että saadaan öljynpainemittari paikoilleen.






Tuollainen laite piti asentaa paikalleen.














Tuollainen pää piti laittaa öljyanturin paikalle lohkoon että saatin mittari kiinni.














Mittari meni paikalleen.













Kun mittari oli paikallaan niin auto lyötiin käyntiin. Tarkastimme samalla ettei se vuoda öljyä mittarin kohdalta. Öljynpaine on korkeampi kun moottori on kylmä, koska silloin öljy on jäykempää.
Öljynpaineen kuuluu nousta kierrosten mukaan, mutta öljynpaine ei saa olla liian pieni tai liian suuri.
Kun Celican kone oli kylmä niin öljynpaine oli tyhjäkäynnillä 5 Baria. Silloin kun moottori alkoi lämmetä niin paineet tippuivat sen mukaisesti.















Kävimme katsomassa Autodatasta ohjearvot joissa öljynpaineen pitäisi olla.
Ohjearvot olivat 2,5-4,9 Baria@3000/rpm, Mittari näytti 3000:ssa 4,5 bar, elikkä paineet olivat kohdallaan!




















Sitten mittaus oli valmis!


Tehtävä oli helppo ja onnistui hyvin kaikkien mielestä.

Työturvallisuus: Haalari ja turvakengät.

Tehtävässä oli mukana Roope.M, Kasper.L ja Joonas.H

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti