torstai 7. huhtikuuta 2016

Kytkimen korjaus

Meidän tarkoituksena on purkaa ja kasata kytkin oikein.
moottori oli otettu bemarista (323i, 1995-1997)

Aluksi kävin tulostamassa ohjelaput


Ekana aloin irrottamaan laatikkoa
 
Starttimoottori otettu irti.

 

Eli tässä meillä on kytkin akseli, painelaake ja siirtohaarukka


 Sitten aloin irroittamaan kytkinlevyä vauhtipyörästä.

Tässä meillä on kytkinlevy sekä vauhtipyörä.
  Tässä autossa oli kaksoismassavauhtipyörä jonka tehtävä on tasata moottirin käyntiä sekä vähentää kampiakselin vääntö tärinää jotka kuormittaa kytkintä ja vaihteistoa!
 
 
Seuraavaksi keskitin kytkinlevyn oikeaan kohtaan paineasetelmassa.
Ja aloin kiinnittämään sitä vauhtipyörään takaisin.
 
 
Tässä kuvassa meillä on painelaakeri jonka tehtävä on painaa asetelmaa joka vapauttaa kytkinlevyn jonka jälkeen voima ei enään välity moottorista vaihteistoon jolloin vaihteen vaihto on mahdollista.
 
 
 
 
Tässä kuvassa meillä on siirtohaarukka jonka tehtävänä on siirtä painelaakeria.
Rasvasin kytkin akselin boorituksen ja liukupinna  jotta painelaakeri liikkuu siinä paremmin.
 
 
 
Tässä ollaan laittamassa painelaakeria paikoilleen.
 
 
 
Sitten aloin laittamaan vaihteistoa kiinni moottoriin ja sen jälkeen kiinnitetään startti paikoilleen.


Sitten kerron vähäsen kytkimen toiminnasta...
Kun kytkinpoljinta painetaan niin neste liikkuu pääsylinteristä työsylinteriin joka painaa siirto haarukkaa joka liikuttaa/painaa painelaakeria.
Painelaakeri painaa paineasetelmaa joka vapauttaa kytkinlevyn kitkapintojen välistä.
Sitten moottorista ei välity enään voimaa vaihteistoon.

Tehtävä onnistui hyvin ja sitä tehdessäni aloin tajuamaan kytkimen toimintaa paremmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti